Den matmässa med lokala leverantörer som Vreta Kluster arrangerade under hösten har resulterat i både affärer och leveranser. Flera deltagare vittnar om nya affärer och i en enkät efter mässan svarade alla att de hade fått nya affärskontakter.
I oktober 2022 arrangerade Vreta Kluster en matmässa där ett 40-tal lokala producenter mötte butiker, matföretag och kommuner som vill köpa lokalt. Ett av de utställande företagen var Tistelvind, som producerar och säljer ekologiska fermenterade grönsaker med råvaror från svenska bönder.
– Det var en bra mässa! Jag gillade att den hade fokus på affärer och jag gillade formatet med inbjudna intresserade kunder under en eftermiddag. Det var mer fokus på försäljning än att bygga snygga montrar, säger Tistelvinds ägare Jesper Lindström.
Jesper Lindström knöt en hel del kontakter med nya kunder och träffade också befintliga kunder. Flera av kontakterna resulterade i provleveranser till nya kunder.
– Jag har levererat prover till några restauranger. Och jag träffade en befintlig kund som har butik, dit jag har levererat prover på vårt utökade sortiment, berättar Jesper Lindström.
– Sedan levererar vi mycket till grossister och där ser vi inte om försäljningen har gått till fler nya kunder. Men jag tycker att det var värdefullt att få träffa nya kunder, inte minst i restaurangbranschen. De har lite längre ledtider än butiker, eftersom de behöver ställa om sina menyer och prova våra produkter i sin mat innan de handlar av oss.
En av besökarna på mässan var en av regionens stora leverantörer till restaurangbranschen; grossisten Mårdskog & Lindqvist. Under många har de arbetat aktivt med att öka sitt sortiment av närproducerade livsmedel.
– Vi har alltid gillat närproducerad mat och har stort fokus på att utveckla det i vårt erbjudande. I dag har vi ungefär 130 närproducerande livsmedelsföretag som leverantörer och hoppas kunna utöka det. Och mässan var bra. Vi träffade bland annat några för oss nya medlemsföretag i MOEK och fick upp ögonen på flera andra affärsmöjligheter, säger Jan Jonsheim, marknadschef på Mårdskog & Lindqvist.
Intresset för matmässan var stort och gav inspiration till att göra detta till ett årligen återkommande evenemang.
– Vi har sett att det behövs en mötesplats där företag kan hitta nya affärskontakter och diskutera sitt utbud, förpackningar, transporter och liknande, säger Elin Leidstedt, projektledare på Vreta Kluster och ansvarig för evenemanget.
– Vi är glada att mässan uppskattades a både besökare och utställare, och planerar nu för ett nytt tillfälle den 23 oktober 2023.