• Press

Omvärldsbevakning corona-relaterade initiativ i livsmedelskedjan i Sverige och världen

Vreta Kluster har anlitat en student, Elvira Ståhlbrand, för att fånga upp initiativ från Sverige och världen som aktörer i livsmedelskedjan vidtar för att hantera de situationer som uppkommer pga corona-krisen. Här finns en hel del goda exempel och initativ att kopiera, delta i eller inspireras av. Vi hoppas att detta ska vara till nytta för företagarna i livsmedelskedjan i Östergötland.


Omvärldsrapport 3 maj - vecka 18

Lantbruksbranschen

  • Ett livsmedelskedjeföretag, NinjaCart, i Indien har startat upp ett initiativ som går ut på att hjälpa jordbrukare som har problem med att hitta kunder att sälja deras färska produkter till. Med det nya initiativet identifierar Ninjacart grönsaker som är i överflöd hos jordbrukare och köper upp dessa produkter. Därefter säljer företaget det vidare i samarbete med mataffärer och gör det möjligt för kunder att beställa online via matlevereringsföretag (De indiska varianterna av t.ex Foodora, Uber Eats och Wolt) direkt hem. Läs mer här och här
  • I Japan har man samma problem som här i Europa när det kommer till säsongsarbetare till jordbruk. Här har en hel del utbyten skett mellan hotellindustrin och jordbruken för att minska permitteringar. Läs mer här
  • I Kalifornien har ett nytt initiativ startats upp mellan lantbrukare och matbanker. Detta initiativ går ut på att matbanker ska kunna ge ut matpaket till människor i nöd som räcker för att mätta en familj på fyra i några dagar. Det här samarbetet finansernas med hjälp av regeringen och privata donationer, och kommer ge möjlighet för lantbrukarna att betala ut löner och få en skattereduktion. Läs mer här

Restaurangbranschen

  • I Västerås har ett samarbete mellan företagsvolentärerna och Västerås stadsmission startat upp ett initiativ för att stötta restaurangbranschen och de knappt 600 hemlösa i staden. Initiativet går ut på att man kan via en hemsida beställa en måltid från sin favoritrestaurang som sedan kommer hämtas från restaurangen och sedan levereras via stadsmissionen till en utsatt västeråsare. Läs mer här
  • För att stödja svenska restauranger och barer som påverkats hårt till följd av Corona pandemin, erbjuder Pernod Ricard Sweden, i samarbete med WSET, kostnadsfria spritutbildningar till anställda inom branschen. I och med att svenska restauranger och barer drabbats av minskad sysselsättning vill vin- och spritleverantören hålla modet hos restaurangerna uppe genom att erbjuda bar anställda möjligheten att öka sina kunskaper och färdigheter genom förstklassig utbildning.

Dagligvaruhandel

  • Ica Supermarket i Krokom har startat upp ett samarbete med en lokal restaurang genom att sälja mat från den restaurangen i ICA-butiken. Nu kan kunderna förboka restaurangens hamburgare på Facebook och sedan hämta upp dem i mataffären. De får tillbehören som tillagats på restaurangen med sig, och instruktioner om hur de ska tillreda rätten hemma så att den blir nylagad.” Läs mer här
  • Samma butik har även startat ett samarbete med en lokal blomsterbutik och har börjat sälja dennes blommor istället för att ta in blommor centralt från Ica. Läs mer här

Andra intressanta initiativ

  • Gynna Sverige är en ny hemsida som togs fram för att samla olika initiativ som tagits fram nu under Corona krisen. Det är främst initiativ som man kan delta i som privatperson, men lite kul och intressant och läsa hur olika branscher går ihop och samarbeta. Läs mer här

Omvärldsrapport 26 april - vecka 17

Lantbruksbranschen

  • Publix, en handelskedja I USA, har i veckan lovat att köpa färska produkter och mjölk för att hjälpa mindre lantbrukare under coronakrisen. Produkterna kommer doneras till matbanker som finns i de samhällen som handelskedjan har butiker i. Läs mer här
  • The Hawaii Farm Bureau, en ideell organisation I Honolulu, har skapat en drive-thru service som kallas ”Farm to Car”. Syftet är att hjälpa de lokala producenterna på Hawaii att få sina produkter sålda nu när restuaranger är stängda. ’Farm to Car’ går ut på att konsumenter kan göra beställningar via nätet varje tordag och söndag som de sedan kan hämtas upp med sin bil följande onsdag och lördag. Läs mer här
  • En ny trend som har ökat i coronakrisens spår är så kallade reko-ringar. En reko-ring är ett sätt att handla lokal mat direkt från producenten, utan mellanhänder. Beställningen görs via internet och upphämtningen sker utomhus. I enlighet med alla rekommendationer från Folkhälsomyndigheten har rekoringen anpassat sig. Producenterna har ställt upp sina fordon med mer mellanrum än vanligt. Kunderna håller avstånd i kön och förskottsbetalningar är ett måste. Allt ska vara färdigpackat för att undvika köbildningar. Läs mer här

Andra intressanta initativ

  • Beredskapslyftet är ett initiativ som syftar til att hjälpa till med personalrekrytering i bristyrken som har uppkommit i och med pandemin. De första tre Beredskapslyften riktade sig mot skola, vård och omsorg. Nu riktas fokus mot skogen. Varje år planteras det över 300 miljoner plantor i svenska skogar. Men på grund av in- och utreseförbud runtom i Europa står miljontals plantor nu och väntar på att planteras. Samtidigt som många varsel sker i Sverige finns det två grupper som nu kommer ännu längre ifrån arbetsmarknaden: nyanlända och unga med funktionsvariationer. De första 25 personerna som utbildas inom skogsplantering kommer från Stockholm men kommer arbeta i Dalsland. Intensivutbildningen tar en vecka att genomföra och sedan ska arbetet pågå i ungefär fem månader, fram till september. Läs mer här
  • I Storbritannien har ett initativ startats upp för att förenkla för sjukvårdare för att kunna få hem mat till sina familjer. Då i stortsätt alla jobbar långa dagar och bör undvika mataffärer så har en välgörenhetsorganisation satt upp intiativ för att kunna ge ut korgar med mat till arbetarna att hämta vid sin arbetsplats efter sitt skift. Korgarna är designade för att förse måltider för en familj på fyra personer för två dagar, och säljs för inköpspris. Läs mer här

Uppföljning på initiativ i tidigare rapporter

  • Den första april i år presenterade ICA ett antal åtgärder som syftade till att underlätta för små lokala livsmedelsproducenter att sälja sina produkter direkt till enskilda ICA-butiker. Gensvaret har varit stort och på mindre än tre veckor har mer än 250 nya leverantörer blivit godkända. Ett antal av dessa nya leverantörer har redan produkter ute till försäljning i enskilda ICA-butiker och inom kort räknar ICA med att ytterligare ett 30-tal leverantörer kommer börja leverera till enskilda ICA-butiker. Läs mer här

Omvärldsrapport 19 april - vecka 16

Lantbruksbranschen

  • En fabrik I Indien har valt att byta ut alla tallrikar i matsalen mot bananlöv. Detta gjordes för att stötta banangårdar som har haft problem med att sälja sina produkter sedan Indien införde en lockdown. Läs mer här 
  • SFYN i Rom har uppmuntrat människor som bor i samma lägenhethus, gata eller område att gå ihop och tillsammans beställa produkter från mindre lantbrukare för att kunna uppnå de minimum krav som finns för beställingar. Allt för att stötta de lantbrukare som har haft det svårt att sälja alla sina varor. Organisationen har även gjort en lista på mindre lokala producenter som erbjuder matleverans under krisen. Läs mer här
  • En SFYN grupp i Mexico har startat en service där man levererar krogar med mat som producerats av mindre lantbrukare som använder tradiotionella Aztec agro-ekologiska metoder i chinampas i sjöar och blötmarker i södra Mexico City. Läs mer här
  • SFYN i Brasilien har satt upp en online plattform där lokala producenter kan registera sig och där konsumenter då lättare kan hitta bra, ren och rättvis mat under de nuvarande omständigheterna. Den här plattformer har även en karta där man kan se vart de olika producenterna finns någonstans. Läs mer här
  • SFYN i Venezuela har också startat en onlineplattform men den här fungerar som en E-handel där man kan köpa direkt från lokala agro-ekologiska lantbrukare och producenter, som sedan får ut en rättvis inkomst från det. Läs mer här
  • Fyra jordbruksvälgörenheter i Storbritannien har gått samman för att sprida Farming Help Awareness Week, 13 till 17 april. De har startat en hjälplinje som lantbrukare kan ringa till om de är oroliga och vill prata med någon som förstår sig på lantbruk eller vill ha hjälpa att lägga upp en actionplan. Välgörenheterna har också sagt att de kan hjälpa med kontaktuppgifter till lokala organisationer eller grupper som kan hjälpa till ifall hjälp skulle behövas. Läs mer här
  • En välgörenhetsorganisation i Storbritannien som placerar volentärer på behövande arbetsplateser, har laserat ett initiativ för att hjälpa till med den förlust av arbetskraft som lantbruk nu har fått. De tränar upp arbetstagarna upp till tre veckor som sedan får börja jobba på jordbruk som har behov, precis som en säsongsarbetare. Läs mer här
  • En ny trend den här veckan är jordbrukare i Storbritannien, Tyskland och Kandad har flugit in säsongsarbetare med charterplan. Detta har fått ganska mycket kritik från olika håll pågrund av hur arbetslösheten ser ut sedan coronakrisen slagit. Läs mer här. Det här har kunnat ske då flera länder har sagt att en del säsongsarbetare kommer kunna släppas in i landet om de sitter i karantän i 2 veckor innan de börjar jobba och ser till att ha följa de restriktioner landet har för social distansering.
  • Region Östergötland har startat upp en hemsida som mötespöats för företag i Östergötland som har drabbats av Coronaspridningen. Hemsidan är till för att företag ska kunna erbjuda arbetskraft, tjänster eller utrustning som kanske inte behövs i dagsläget till företag som behöver det. Läs mer här 

Restaurangindustrin

  • En annan trend av initiativ som slagit rot är att starta insamlingar för att kunna köpa måltider av lokala resturanger och donera till sjukhus, polisstationer eller andra samhällsfunktioner som behöver jobba extra mycket nu i krisen. En rad sådana initiativ har startats upp i allt från USA, till Storbritannien och Spanien. Läs mer om ett av initativen här
  • Resturang Love är en dokumentärserie som uppmuntrar människor att stötta sina lokala restuaranger genom att beställa takeout en gång i veckan om de har medlen till det. Läs mer här
  • En resturang I USA erbjuder nu lokala familjer ett take-away meal tillsammans med ett matchningsprogram där man kan köpa en måltid till sig själv och samtidigt köpa ett mål som doneras till familjer som har svårt att få mat på bordet.
  • En annan resturang i USA säljer familjemåltider tillsammans med vinkorgar. 25% av varje försäljning går till resturangens pengainsamling för att stötta sina nyligen premitterade kollegor. Läs mer här
  • I Tyskland har en resturang startat ett initiativ där de säljer lådor fulla med färska varor, kött och fisk från lokala bönder, vars varor som de vanligtvis har i resturangen för att stötta dem medans resturangen är stängd. Läs mer här
  • Även i Mexico finns en likande tjänst, men där en av kockarna håller en instagram live varje söndag och lagar ett recept på ingredienserna i lådan. Läs mer här

Omvärldsrapport 12 april - vecka 15

Lantbruksbranschen

  • In Germany, for instance, many farms are publicly appealing for labour. There are platforms where farms can request labour and interested persons can offer their time. The German association of agricultural machinery services (Deutscher Maschinenring e.V.) has a large platform supported by the German Ministry for Food and Agriculture (BMEL), called “Das Land hilft” (in German).
  • Skördetid är en hemsida som är till för att föra samman lantbrukare i behov av människor villiga att hjälpa till. Detta är ett initiativ från två studenter från Lund som såg behovet av att länka ihop folk villiga att jobba inom lantbruket och lantbrukare som är i behov av arbetskraft inför skördesäsongen.
  • I Norge har nya lagar gått igenom som innebär att om en arbetstagare blir arbetslös och börjar jobba inom lantbruket, har de möjlighet att både få lön från jobbet och få A-kassa. Detta initiativ har uppstått då det finns oro att det kommer uppstå problem inom lantbrukssektorn framförallt med bristen av säsongsarbetare från utlandet.
    Ett liknande initiativ finns även i Spanien.
  • Ett företag I Gaza har initierat en ny steriliseringsprocess för färska grönsaker och frukter för att minska spridningen av det nya coronaviruset. Det nya systemet tillåter alla produkter att sterilt vakuumförpackas utan mänskligt ingripande.
  • Ett gäng lokalproducenter mellan Lagan och Ljungby gått ihop och levererar mat hem till dörren.
    I Florida har the Department of Agriculture satt upp ett initiativ som heter Florida Farm to You. Det går ut på att stötta Floridas lantbrukare genom att föra dem samman med kunder och konsumenter. Myndigheten uppdaterar en lista med handelsvaror och lantbrukare som är intresserade av att hitta nya kunder.

 Restaurangbranschen

  • En amerikansk restaurangkedja har börjat sälja matvaror i sina restauranger, då allt färre kunder äter ute. Kunder har möjlighet att beställa bröd, bagels, mjölk, yoghurt, färsk ost och färskprodukter som en del av ett initiativ.
  • I Umeå har nu en ostprovning genomförts via nätet. Ostarna skickades hem till kunderna från ostbutiken och genom strömningstjänst har ostexperter kunnat berätta om ostarna, var de kommer ifrån och om smakerna.
  • Arontorps kroppkakor på Öland bygger drive-in för att minska risken för smittspridning. Tanken är att många från hemtjänsten hämtar mat till äldre och de kan nu sitta kvar i sina bilar och minskar därför risken för att de för med sig smitta till de äldre.
  • En hel del restauranger i USA har valt att ändra om sin affärsidé från restaurang till mer eller mindre mataffär. Många av dessa restranger erbjuder nu kontaktfri service, vilket innebär att kunder kan göra beställningar via telefon eller nätet. Beställningen levereras sedan direkt till bakluckan eller baksätet av bilen. Detta initiativ har uppskattats framförallt av äldre som då kan undvika att gå in i fysiska affärer.

Livsmedelshandeln

  • Ica och Volvo startar nu ett samarbete som innebär att två 19-vagnarståg i veckan kommer frakta varor till Icas lager från Gent. Det motsvarar 80 lastbilar i godsmängd, och kommer därför reducera risken för varubrist kopplat till den osäkra smittspridningen i Europa och potentiellt kapacitetsbortfall på chaufförssidan på grund av sjukskrivningar.
  • Efter att ett stort antal lokala matproducenter i förra veckan gick ut med en vädjan om stöd från livsmedelskedjorna uppmanade Lidl bönder och producenter att kontakta kedjan. Gensvaret blev stort och nu har Lidl tecknat avtal med tre nya, lokalt baserade mindre producenter.
  • I Värmland har Coop beslutat att stänga en av sina butiker, Coop Bråten, i Karlskoga för att kunna hålla deras största butik (Coop Forum) öppen. Problemet ligger i att många i personalstyrkan i den största butiken är hemma med förkylningssymptom och har därför kallat in personal från Coop Bråten. Samtidigt arbetar man med att erbjuda lösningar för kunder i riskgrupperna. Det handlar i första hand om att erbjuda möjligheter att mejla eller ringa in en order och sedan hämta varorna utan att behöva gå in i butiken.

Inspiration från andra branscher

  • För att hitta konkreta lösningar på de ekonomiska utmaningar mediebranschen står inför har Jonas Åström och Unn Edberg startat en Slack-grupp för att diskutera och bolla idéer tillsammans med andra branschexperter.
  • Skulle även kunna göras inom grön näring

Omvärldsspaning vecka 14

Restaurangbranschen

  • Instock, en restaurang i Nederländerna har startat ett initiativ där de uppmuntrar både företagskunder och andra att köpa presentkort vid någon av deras restauranger som kan användas när de öppnar upp igen.
  • Instock har även satt upp ett initiativ som de kallar Support your Locals, där konsumenter kan köpa en låda med produkter från lokala Amsterdam företag som inte kan leverera sina produkter till företag inom besöksnäringen. The initiative seems to be a success. Within a day, we sold almost a thousand food boxes and sales of gift vouchers are on the increase
  • Även en restaurang i Berlin har börjat sälja lådor med lokala produkter för att stötta mindre lantbrukare som vanligtvis säljer till de nu nedstängda restaurangerna.
  • En restaurang i London har gjort om sin restaurang till en affär som säljer varorna som restaurangen annars skulle lagat mat på.
  • Support Local is a site that aggregates American restaurants that are promoting voucher sales while they are closed in order to maintain some level of cash flow to keep them in business.
  • The Wine and Spirits Education Trust is the gold standard for wine and spirits training across the world. It is offering 2,000 free places on its Level One Spirits course for bartenders to take from home while they are unable to work.
  • En japansk restaurang i Storbritannien har lanserat ett taxi initiativ för dem som önskar att besöka restaurangen. De erbjuder totalt £30 för taxiresan till och från restaurangensom dras från notan hos restaurangen
  • En pub i Storbritannien erbjuder hjälp till dem i deras gemenskap som inte kan lämna huset, 15% rabatt på maten och hemleverans. De jobbar även på att hjälpa de som inte har möjlighet att handla genom att leverera en kort lista av basala specerier så som smör, ost, bröd, mjölk, bacon och ägg.
  • MyTreat is a non-profit initiative in Singapore that encourages people to buy a meal for someone else. This could be someone in need, someone you know who is having a bad time or someone you haven’t been able to see because of social distancing. With this gift of meal delivery to another, you can contribute to Singapore’s restaurant economy and keep your favourite place afloat.

Livsmedelshandeln

  • Supermarket chain Morrisons announced it is looking to recruit around 3,500 people to work as drivers, pickers and in its distrubution centres to meet delivery demand
  • The Co-Op os to create 5,000 storebased jobs in a bid to provide temporary employment for hospitality workers who have been laid off during the Coronavirus outbreak. The retailers says it is simplyfing the recruitment process so candidates can apply by walking in to their nearest Co-op and start work in matter of days.
  • I samarbete med Malmö Citysamverkan lanserar Cdon ett riktat stöd till butiksägare i Malmö. Cdon erbjuder de lokala handlarna att nå kunder gratis online via Cdons marknadsplats.
  • Bland annat Hemköp har börjat samarbeta med den nya tjänsten GodHjälp som matchar människor som vill hjälpa till och handla åt andra med andra som inte har möjlighet att ta sig till affären.

 banner gron verkstad   banner gron kunskap2