Den 7 februari var det kick off för årets Östgötadagar. Drygt 100 personer kom till Vreta Kluster för att lyssna på inspirationsföreläsningar och nätverka med varandra.
Syftet med Östgötadagarna är att visa upp alla fantastiska företag och föreningar som finns på den östgötska landsbygden och att stärka landsbygderna och korsbefrukta härliga upplevelser med smaker av Östergötland. Region Östergötland arrangerade uppstartsträffen. Malin Thunberg, verksamhetschef för näringslivsfrågorna, hälsade välkomna och lämnade sedan över till Ulrika Sundberg, verksamhetsledare för Östgötadagarna, som berättade om årets dagar.
Vårens Östgötadagar, den 18-19 maj, arrangeras för tredje året. Höstens Östgötadagar, den 7-8 september, har arrangerats sedan 2001. Deltagarantalet under höstens östgötadagar ligger på cirka 100 000 och det är något färre på våren.
Anmälningstiden för vårens östgötadagar är öppen till och med den 15 februari. Till höstens kan man anmäla sig till och med den 15 april.
99 procent av dem som var med förra året har svarat i en utvärdering att de vill vara med i år igen och omsättningen hos de företag som är med ökar betydligt under dessa dagar, berättade Ulrika Sundberg. I snitt är det 500 besökare per företag och helg.
Att anpassa sin verksamhet i kris och sociala medie-tips
Under kvällen fick deltagarna lyssna på Emmy och Hjalmar Olofsson, ägare av Kanalmagasinet som blev Årets företag längs Göta Kanal 2023. De bodde i Stockholm och jobbade med annat, men hade en gemensam dröm om att driva ett litet hotell. De köpte Kanalmagasinet, med konceptet bröllop, restaurang, café och logi. De renoverade det och stod redo att öppna upp våren 2020. Då kom coronapandemin och de tvingades tänka om. De drog då nytta av fördelarna med att finnas ute på landet med stora luftiga ytor, vilket gjorde att gästerna kom i det tillåtna antal som var då de kunde hålla avstånd. De kunde erbjuda luncher i luftiga lokaler, promenadmöten i fina miljöer och konserter för 50 personer. Under pandemiåren utvecklade de en julbordskasse som senare blev en helgkasse och färdiga lunchlådor till mataffärer. Coronapandemin var en utmaning som resulterade i fler ben att stå på för verksamheten och i dag omsätter de 7,5 miljoner i stället för 2,2 miljoner när de köpte Kanalmagasinet.
Lina Skandevall från Skandevall media berättade om sin bakgrund som resejournalist och hur hon började resa i Sverige istället när världen stängde ner under pandemin. Lina jobbar mycket med sociala medier och vet hur man når ut där. Ett av de tips hon gav deltagarna när de vill marknadsföra sina företag var att skapa miljöer som är fotovänliga till sociala medier.
– Hitta platser som är vackra för era gäster, så de tar bilder till sina sociala medier. Det blir gratis marknadsföring. Var trovärdig och tänk på fikat, det är otroligt exotiskt, sa hon.
SM-macka och att våga
Lina Lundqvist från Rodga spis berättade om sitt företag, hur hon fick ta emot titeln svensk mästare i mack-sm och den mediala uppmärksamheten det blev av det. Denna macka bjöds det sedan på i nätverkspausen mellan föreläsningarna.
Efter fikapausen fick deltagarna lyssna till Susanne Liljenbergs inspirerande historier om hur hon startat och etablerat företag och hur hon tagit sig an utmaningar och motgångar. Hon gav deltagarna tips och trix som hon lärt sig längs livets och yrkeslivets resa. Att våga, svara snabbt och att ta vara på alla olikheter som människor i ens närhet har och göra dem till guld var några av råden hon gav.
Kvällen gick snabbt och det blev mycket prat och nätverkande deltagarna emellan och med föreläsarna.