• Press

Digitala möten skapar nya nätverk

I spåren av Corona har det blivit än viktigare att stötta företagens utveckling. Det tar Vreta Kluster fasta på i sitt pågående projekt Marknadslyftet. Nu skapas nya mötesplatser i digitalt format och det visar sig vara ett framgångskoncept att bevara.

Händer arbetar vid dator.– Vi tycker att det är oerhört viktigt att inte ställa in och stoppa alla föreläsningar och utbildningar nu, utan att hjälpas åt och hitta nya vägar för att stötta företagens utveckling, säger Helene Oscarsson, vd för Vreta Kluster.

Många av de aktiviteter som varit inplanerade fortsätter alltså, i så stor utsträckning som möjligt. I Marknadslyftet ligger fokus på ökad försäljning och lönsamhet hos företagare i gröna näringar, på teman som varumärkesbyggnad, marknadsföring och sociala medier med mera.

– I Coronatider testar vi att göra om föreläsningar och utbildningar till digitalt format. Och det visar sig fungera jättebra. I föreläsningen om sociala medier nyligen deltog över 50 personer och i föreläsningen om försäljningsteknik över 60. Några här på plats, men övriga spridda såväl över länet som övriga Sverige och faktiskt också i Oslo, säger Jesper Lindström, projektledare för Marknadslyftet.

– Den här formen ökar ju faktiskt möjligheterna för fler att delta i möten och det kan ge fantastiska nya nätverksmöjligheter. Det ska vi ta med oss och göra något bra av, även när coronakrisen är över, säger Helene Oscarsson.

I torsdags hölls en heldagsutbildning i försäljningsteknik. En av deltagarna var Kerstin Bjelkeman från Stockholm. Hon representerar Johannas stadsodling i Vallentuna och är van säljare från sitt tidigare yrkesliv.

– Men jag har inte varit med om en föreläsning i den här formen tidigare, säger hon. Jag har bara bra saker att säga, det fungerade fantastiskt fint. Mycket beroende på att Anneli Hansson som höll i utbildningen såg till att alla kunde delta i samtalet. Det kändes som om vi satt vid samma bord.

– Jag hade inte haft möjlighet att åka från Stockholm till Vreta Kluster så för mig blev det här ett sätt att kunna vara med. Jag hoppas att det fortsätter att erbjudas digitala föreläsningar och utbildningar framöver, men det måste vara rätt person som håller i dem.

Jesper Lindström, projektledare för Marknadslyftet, är också nöjd.

– Vi ska visserligen inte glömma bort att fysiska möten mellan människor är viktiga, säger han, men faktum är att fler kan vara med i utbildningar och föreläsningar när de slipper resa långt. Lantbrukare och andra odlare har mycket att göra så här års och att kunna stanna på hemmaplan och delta digitalt blir en stor fördel.

Fotnot: Marknadslyftet är en utbildningsserie som består av ett tjugotal fristående kurser och inspirationsseminarier och arrangeras av Vreta Kluster under 2020 till 2021.

 banner gron verkstad   banner gron kunskap2